Terveisiä rapakon takaa


20130309 iPhone 9Maailman suurin kansainvälinen luomualan ammattitapahtuma on BioFach Saksassa. Vaikka Pohjois-Amerikka on luomumarkkinana samaa suuruusluokkaa kuin Eurooppa, ei sieltä vastaavaa tapahtumaa löydy. Lähimmäksi tulee Natural Products Expo, josta maaliskuussa Anaheimissa pidettävä Expo West on suurempi. Yhteensäkään se ei ole BioFachin kokoinen ja luomua siellä on arviolta 1/3 tai 1/4 näytteilleasettajista. Loput on muuten vain ”natural” – käytännössä ”All Natural” ja ”100% Natural” näyttää tarkotavan, että tuote ei ainakaan ole luomua. Kysymykseni, mitä ”Natural” tarkoittaa aiheutti lähinnä naureskelua – käytännössä se on vain markkinointihokema, jonka kukin saa määritellä omaan tarpeeseensa. Natural Products tapahtuman yhteydessä pidettävä Engredea keskittyy raaka-aineisiin. Tarjonta muistutti eurooppalaisittain Health Ingredients tapahtumaa; raaka-aineita, joilla voidaan rakentaa tuotteiden terveys- tai Natural-mielikuvaa. Vaikka USA:n viranomaisilla FDA:lla on tiukat ehdot terveysväittämien käytölle, on meno käytännössä huomattavasti villimpää kuin Euroopassa.

Sama ilmiö toistuu mm Whole Foods Market ja Mother’s Market & Kitchen -ketjujen myymälöissä, joissa arviolta 1/3 tuotteista on luomua. Luomu painottuu tuoretuotteisiin ja jalosteissa ”lipsutaan” herkästi Natural’in puolelle. (Photographer: Erkki Poytaniemi)

Kuluttajatuotteissa kaksi trendiä ylitti messuilla kirkkaasti muut: gluteenittomuus ja kookosvesi. Gluteenittomudella ei ole välttämättä mitään tekemistä keliakian kanssa, se on jo trendi sinänsä. Kookosvesi on jo hiukan vanhempi juttu, mutta edelleen näkyvästi esillä. Mielenkiintoinen ratkaisu messuilla on pienempien ja uudempien yritysten tulon helpottaminen. ”Hot Products Pavillion” on uusille tulokkaille tarkoitettu halli, jossa voi käydä tarkistelemassa uusimpia trendejä, joilla kauppojen hyllyille pyritään. Täältä tullaan joko seuraavina vuosina päähalleihin tai kuollaan pois. Vielä pienemmille tulokkaille oli ylemmässä kerroksessa ”Next Pavillion”, josta näytteilleasettajat olivat ns ”table show”na. Hyvä, että pienille uusille tulokkaille tarjotaan edullisempi tapa päästä mukaan ja testat tuotteitaan.

Tapahtumassa oli muutama suomalainenkin näytteilleasettaja: Aromtech on käynyt siellä jo useamman kerran ja saanut kauppaakin, Kiantama oli ensimmäistä kertaa. Itse olin paikalla tukemassa maahantuojamme ponnistuksia luomuperunajauhon markkinoinnissa.

20130308 California 45

Lyhyesti arvioituna USA:n luomumarkkina tarjoaa varmasti joillekin suomalaisillekin mahdollisuuksia. USA – EU luomutuotteita koskeva ekvivalenssisopimus mahdollistaa luomutuotteiden viennin Pohjois-Amerikan markkinoille luomusertifioinnin osalta. Mutta toisaalta markkina on äärimmäisen kilpailtu ja kova.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *